Blogger Widgets צרפת - קתדרלת רואן ~ מדריך למטייל בצרפת

יום שבת, 2 בנובמבר 2013

צרפת - קתדרלת רואן

Kuxu76
קתדרלת רואן (בצרפתית: Cathédrale Notre-Dame de Rouen) היא קתדרלה גותית שנמצאת ברואן, בצפון צרפת. קתדרלה זו היא מושב הארכיבישוף של רואן. בשנים 1876-1880 היא הייתה הבניין הגבוה ביותר בעולם, כאשר צריח המצלב שלה מתנשא לגובה של 151 מטר (הגבוה ביותר בצרפת).
היסטוריה
זו הקתדרלה השלישית באתר, שתי הקודמות נהרסו. העבודה הראשונה על הקתדרלה התחילה ב-1145 בסגנון גותי מוקדם ונמשכה עד 1214 בסגנון גותי מוקדם.




המגדל המרכזי וצריח המצלב הושלמו רק ב-1876 בידי ז'אן-אנטוין אלאווין (Jean-Antoine Alavoine). בין האדריכלים שהיו אמונים על בניית הקתדרלה היו ז'אן דה ביו (Jean de Bayeux), ז'אן פרייה (Jean Périer) וז'ינסון סלבה (Jeanson Salvart).
הקתדרלה ספגה נזק במהלך השנים:
הקלווניסטים פגעו בריהוט שבקתדרלה, בקברים, בחלונות ויטראז' ובפסלים במהלך מלחמות הדת במאה ה-16 בצרפת.
ב-1683 פגע הוריקן בקתדרלה.
במאה ה-18 הלאימה צרפת את הקתדרלה ומכרה חלק מהריהוט והפסלים שלה. מעקות וגדרות הברזל בקתדרלה נמכרו והותכו כדי לייצר רובים.
הקתדרלה הופצצה באפריל 1944 וספגה מספר פגיעות ישירות. רק במזל לא נפגעו עמודיה הראשיים. ברם, הפצצות גרמו לנזק לאגף הדרומי של הקתדרלה והרסו שני חלונות רוזטה. הפצצה נוספת גרמה לשריפת המגדל הצפוני והתכת הפעמונים שבו.
ב-1999 הפילה סופה פינקל מעץ מצופה עופרת, דבר שגרם נזק לבית המקהלה.

מבנה
הקתדרלה נבנתה במספר סגנונות:
הקריפטה בנויה באדריכלות רומנסקית.
מגדל סנט רומיין (המאה ה-12), המבואות של החזית וחלק מהספינה הראשית בנויים בסגנון גותי מוקדם.
רוב הספינה הראשית, בית הרוחב, בית המקהלה, הקומה הראשונה של מגדל המצלב (המאה ה-13), הקפלות הצידיות וקפלת הגבירה בנוים בסגנון גותי בשל.
הקומה האחרונה של מגדל סנט רומיין (המאה ה-15), מגדל החמאה, המבואה הראשית בחזית ושתי קומות במגדל המצלב נבנו בסגנון גותי לוהב.
צריח המצלב (המאה ה-19) נבנה מברזל בסגנון התחייה הגותית.
גובה המגדל הדרומי בחזית המערבית, מגדל Tour du Beurre, הוא 75 מטר והוא הושלם במאה ה-15 בסגנון Flamboyant. גובה צריח המצלב, הוא כאמור, 151 מטר. אורך הקתדרלה הוא 144 מטר ורוחבה בטרנספט הוא 57 מטר. הספינה הראשית מתנשאת לגובה של 28 מטר.
קתדרלת רואן מכילה את קברו של ריצ'רד לב הארי מלך אנגליה ובו נמצא לבו של המלך. הקרביים שלו קבורים למרגלות המגדל בחבל לימוזן, צרפת, שם הוא נורה למוות מקליע של רובה קשת. שאר שרידיו קבורים ליד קבר אביו במנזר פונטווראוד ליד שינון וסומיר בצרפת. צלמו של ריצ'רד נמצא מעל הקבר ושמו חרוט בלטינית בצד.

מידות וממדים
אורך פנימי: 136.86 מטר.
אורך חיצוני: 144 מטר.
רוחב החזית המערבית: 61.60 מטר.
גובה הספינה הראשית: 28 מטר.
גובה מגדל Saint-Romain: כ-82 מטר.
גובה מגדל Beurre: כ-75 מטר.
גובה הצריח המרכזי: 151 מטר.

הקתדרלה באמנות
קתדרלת רואן מוכרת מאוד מסדרת הציורים של הצייר הצרפתי האימפרסיוניסטי קלוד מונה אשר צייר אותה בזמנים שונים של היממה. מונה הציג בתערוכה בשנת 1895 20 ציורים שונים של חזית הקתדרלה - כל אחד בצבעים שונים ובתחושה אחרת לגמרי. כל הציורים גם הציגו רק את חלקה הנמוך של החזית ממבט של אדם העומד בקרבתה וצריחיה הגבוהים של הקתדרלה לא הופיעו בציוריו כלל.

הקתדרלה היוותה השראה אמנותית למספר אמנים צרפתיים נוספים ביניהם גוסטב פלובר אשר קיבל השראה מחלונות הויטראז' של ג'וליאן הקדוש וסלומה וביסס עליהם שניים מתוך שלושת הסיפורים שלו וכן גם הסופר ז'וריס-קרל וויסמנס שכתב את "La Cathédrale", רומן המבוסס על חקירה אינטנסיבית של קתדרלת רואן.

0 תגובות:

הוסף רשומת תגובה